söndag 7 november 2010

RAK-vinnare, en naken sanning och en layout

Ja då var det söndag och jag ska berätta min historia om mitt beroende av Nezeril. Den av er som kom närmast i gissnings tävlingen var NENNE!!! Mejla mig din adress så kommer ett litet paket på posten =).
Nu kommer ett långt inlägg... Du som inte orkar läsa får scrolla lite för att komma ner till layouten ;)

Nenne gissade på 15 år.... och svaret är 17 år!! Som några av er skrivit så började det i samband med en grviditet. Klarade mig under min första, men när jag väntade Moa blev jag ruggigt täppt i näsan. Jag gick då till VC och sa att jag fått graviditetsnästäppa.
-Nädu lilla gumman något sådant finns det inte, svarade barnmorskan.
Men jag hade ju läst om det =/. Hursom så var ju detta 1993 i Luleå. Tydligen hade inte vetenskapen nått till den änden av landet. Jag fick således ingen hjälp. Har sedan dess använt Nezeril dagligen!!
När jag väntade barn nr3 hade vi flyttat till Sundsvall. Här försökte jag bli fri mitt beroende. De visste ju iallafall vad graviditetsnästäppa var. Fick kortison spray som tyvärr inte alls fungerade. Blödde bara näsblod hela tiden. Det resulterade i att jag åter gick tillbaka till mitt missbruk av Nezeril. Sedan har jag verkligen försökt i perioder att sluta. Men mina nära döden upplevelser på nätterna gör att jag bara inte kan sluta.
Tänk er själva att ni drömmer att ni håller på att kvävas. När ni vaknar så upptäcker ni att det inte är en dröm!! Jag är så torr i näsa, svalg och hals så jag kan verkligen inte dra åt mig andan!! Då måste jag kliva upp och ta en sked , droppa vatten i munnen för att blöta upp slemhinnorna så att jag kan få i mig luft! Allt detta bestyr gör jag i halvpanik... för jag kan ju inte ANDAS!!!
Jag minns att jag funderade mycket på varför en del läkare var emot att släppa nezerilen som receptfritt läkemedel. För det kunde väl inte vara farligt eller??? 20 år senare vet jag bättre!
Att få panik och inte kunna andas är ju det jag botar med min Nezeril... men biverkningar och andra effekter av mitt användande är att jag sabbat mitt luktsinne. Det är starkt försvagat, vilket inte är så kul, då det är ett av de sinnen vi starkast kopplar med minnen.
Jag har en dröm om att lägga in mig på en Ayur Veda anläggning i Indien för att bli fri mina beroenden. För jag vet att ska jag lyckas så får jag inte vara påverkad av en massa måsten och ansvar.. ni vet det där navet som hela familjen snurrar kring =). Så håll tummarna för mig att jag tar mig dit. Jag jobbar med att skapa denna inre bild för mig, så då kommer jag dit! Förr eller senare...
Ni som orkat läsa ända hit.. lova mig att ni ALDRIG använder näsdroppar av något slag! Kör med koksaltlösning, den är ofarlig.

Nu ska jag bjuda på en layout också. Denna är gjort efter oktoberskissen inne hos Prima. Vår minsting som älskar sitt Duplo.



Nu ska jag rita lite med mina barn...men ni kan ju kila vidare till Söndagsbilagan av Allt om Scrap. Denna söndag är temat "MYS". Klicka här så kommer du dit. Tack för att du kikade förbi.


Kramiz Maja

10 kommentarer:

  1. 17 år?!! Det var länge det ja! Jag gissade på 6 år vilket jag tyckte var ganska så länge.. När jag blev kvitt mitt beroende så använde jag några allergitabletter men jag var bara beroende i 2 år.. Jag får bara önska dig lycka till med att komma dig upp ur nezerilträsket.

    En underbar layout du har gjort också! Jag älskar alla vackra blommor som du har använt!

    Kram/Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det var lång tid med Nezeril. Jag använder ytterst sällan sådana produkter, tack och lov, säger jag efter att ha läst ditt inlägg! Ska ta mig till ett apotek och kolla efter något lämpligare :)Hoppas att du blir av med ditt beroende OCH nästäppan!
    vilken fin LO. Superhärliga färger! :)
    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  3. Misströsta inte - det kunde ju vara värre - typ heroin eller nåte. Vilken härlig LO och många kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Hej, det är alltid roligt att hitta nya spännande bloggar. Visst, kan det bli ett stort problem med nässprej, jag har själv varit fast i fällan. Men det går att komma ur, jag gick via en homopat men det finns säkert andra sätt. Återkommer gärna.

    SvaraRadera
  5. Vilken glad LO i härliga färger!
    Söt liten kille också! :)

    Titta gärna in i min blogg om du är sugen på en scrapputmaning.
    www.olsi.blogg.se

    Lisa

    SvaraRadera
  6. Uff, det var lenge Maja. Min kjære slet med det samme. Men klarte å slutte ved hjelp av allergitabletter og kortison. Håper det bedrer seg:)

    Utrolig stilig LO du har laget - digger den :)

    SvaraRadera
  7. oj oj!! Jag var ju inne på att det började i samband med någon graviditet så jag tänkte att jag drar till med nåt STORT tal eftersom du har några större barn!

    Wehaa! Va kul för mig! hehe :)

    Var det inte Sofia (soffipropp) som var med hos Anna Skipper och som fick sluta med nezeril med hjälp av nässkjöljningar med koksaltlösning? du får väl prova det!

    TACK! Mailar dig NU!

    Gud vilka härliga färger på LOn och den sydda ramen är ursnygg! liftvarning! :)

    SvaraRadera
  8. Nasoil finns det ngt som heter som jag vet en del på mitt jobb använt. Tror det finns receptfritt.

    Layouten är superfin!

    SvaraRadera
  9. Marie, det har jag provat och jag har provat allergi tabletter och kortison och koksaltlösning och alla möjliga och omöjliga kombinationer av detta... har hållt på för länge helt enkelt.. Indien nästa ;)

    SvaraRadera
  10. Lycka till med ditt beroende - det går helt säkert att ta sig ur. Jag har tack och lov alltid avskytt alla former utav näsdroppar - men jag har flera vänner ochbekanta som är beroende.

    LO'n är supersnygg! Älskar hur du kan anävnda så mycket färger utan att det ser plottrigt ut.

    Ha en frtsatt trevlig lördag.
    Hege

    SvaraRadera

Pga av massa Spam på senare tid granskar jag nu alla kommentarer. Tack för att du kikade förbi =)